PENGETAHUAN ORANG TUA TENTANG MULTIPLE INTELLIGENCES PADA ANAK DI TK BATIK BAKTI PONOROGO

Very Agustin, Elmie Muftiana, Metti Verawati

Abstract


Abstract

Multiple intelligences are descriptive studies how an individual uses his or her intelligence to analyze the problems by providing new options. However, parents mostly tend to think that smart children are those who get a perfect score for each subject at school without considering another capability. This study reveals parents’ knowledge towards children’s multiple intelligences in TK Batik Bakti Ponorogo.

The design of the study is a descriptive study by using total sampling technique. There are 42 parents used as the sample of the study. Questionnaire is utilized to collect the data from all parents in TK Batik Bakti Ponorogo. Thus, the data are analyzed by using percentage.

The results of the study shows that there are 32 of 42 respondents (76.2%) have good knowledge, while one respondent (2.4%) has much knowledge of children’s multiple intelligence. In addition, nine respondents (21.4%) have low knowledge towards children’s multiple intelligences.

Based on the highest percentage result, 32 respondents (76.2%), there should be a future research to study parents’ attitude on how to develop children’s multiple intelligences.

 

Keywords: knowledge, parents, multiple intelligences, children

 

 

Abstrak

 

Multiple intelligences atau kecerdasan majemuk merupakan penilaian secara deskriptif bagaimana individu menggunakan kecerdasannya untuk memecahkan masalah dengan menghasilkan sesuatu, tetapi sebagian besar orang tua beranggapan bahwa anak yang cerdas merupakan anak yang mendapatkan nilai 10 dalam tiap mata pelajaran yang hanya ada di dalam kelas tanpa memperhatikan hal lain yang di miliki oleh anak.Tujuan penelitian untuk mengetahui pengetahuan orang tua tentang multiple intelligences pada anak di TK Batik Bakti Ponorogo.

Desain penelitian adalah deskriptif, dengan teknik total sampling, jumlah sampel 42 orang. Pengumpulan data menggunakan kuesioner yang diperoleh dari seluruh orang tua di TK Batik Bakti Ponorogo. Teknik analisa data menggunakan prosentase.


Hasil penelitian yang didapatkan pada penelitian yaitu dari 42 responden ada 32 responden (76,2%) berpengetahuan baik, 1 responden (2,4%) mempunyai pengetahuan cukup, dan 9 responden (21,4%) berpengetahuan buruk tentang multiple intelligences.

Kesimpulan dari hasil penelitian pengetahuan orang tua tentang multiple intelligences yang menduduki tingkat tertingi yaitu pengetahuan baik 32 responden (76,2%) sehingga perlu adanya kelanjutan penelitian mengenai perilaku orang tua tentang cara mengasah multiple intelligences pada anak.

 

Kata Kunci: pengetahuan, orang tua, multiple intelligences, anak


Full Text: PDF

DOI: 10.24269/hsj.v1i1.21

Refbacks

  • There are currently no refbacks.