PERAN ORANG TUA DALAM PENGEMBANGAN MODERASI BERAGAMA PADA ANAK USIA DINI
DOI:
https://doi.org/10.24269/tarbawi.v1i2.2412Keywords:
Parent, Religious Moderation, Early ChildhoodAbstract
The purpose of this study is to describe the role played by parents in an effort to develop religious moderation in early childhood within the family sphere. The method used in this research is qualitative with a literature study approach. The literature used is books and articles about religious moderation in early childhood. Data collection techniques are carried out by exploring matters or variables related to religious moderation and the involvement of parents and early childhood in it. The data analysis technique used is a content analysis model on data obtained from readings on religious moderation in early childhood. The study results show that the values of religious moderation instilled in early childhood are national commitment, tolerance, anti-radicalism, and accommodative. The forms of the role of parents in the development of religious moderation in early childhood are media filters used by children, telling the good stories of the Prophets and Apostles, teaching respect, respect, and tolerance with others, and setting an example through example and habituation of good behavior.References
Abror, M. (2020). Moderasi Beragama dalam Bingkai Toleransi: Kajian Islam dan Keberagaman. Rusydiah: Jurnal Pemikiran Islam, 1(2), 143–155.
Albana, H. (2022). Kontestasi Narasi Moderasi Beragama di Instagram. Al-Izzah: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian, 17(1), 14–27. https://doi.org/10.31332/ai.v0i0.3791
Anwar, R. N. (2021). Penanaman Nilai-Nilai Islam Moderat Pada Anak Usia Dini Dalam Keluarga Sebagai Upaya Menangkal Radikalisme. Al Fitrah: Journal Of Early Childhood Islamic Education, 4(2), 155–163.
Arta Wiguna, I. B. A. (2020). Pola Asuh Dalam Penumbuhkembangan Karakter Toleransi Anak Usia Dini Dilingkungan Minoritas. Seminar Nasional Moderasi Beragama, 1(1), 119–129. Klaten: STHD Klaten.
Elvinaro, Q., & Syarif, D. (2021). Generasi Milenial dan Moderasi Beragama: Promosi Moderasi Beragama oleh Peace Generation di Media Sosial. JISPO Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 11(2), 195–218. https://doi.org/10.15575/jispo.v11i2.14411
Fahri, M., & Zainuri, A. (2019). Moderasi Beragama di Indonesia. Jurnal Intizar, 25(2), 95–100. 10/
Fajriyah, L., & Riswandi, F. N. (2022). Penerapan Nilai-nilai Moderasi Beragama pada Anak Usia Dini dalam Keluarga. Annual Conference for Muslim Scholars, (4), 901–907. Surabaya: UIN Sunan Ampel Surabaya. https://doi.org/https://doi.org/10.36835/ancoms.v6i1.446
Jamaluddin, J. (2022). Implementasi Moderasi Beragama di Tengah Multikulturalitas Indonesia (Analisis Kebijakan Implementatif pada Kementerian Agama). AS-SALAM Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Keislaman, 7(1), 1–13.
Junaedi, E. (2019). Inilah Moderasi Beragama Perspektif Kemenag. Harmoni: Jurnal Multikultural & Multireligius, 18(2), 392–400. https://doi.org/10.32488/harmoni.v18i2.414
Junaidi, & Ninoersy, T. (2021). Nilai-Nilai Ukhuwwah dan Islam Wasathiyah Jalan Moderasi Beragama di Indonesia. Jurnal Riset Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1), 89–100. https://doi.org/10.22373/jrpm.v1i1.660
Kusmawati, H., & Surachman, A. I. (2021). Peran Ibu dalam Mengajarkan Moderasi Beragama pada Anak di Masa Pendemi Covid-19. El-Tarbawi, 14(2), 129–154. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol12.iss2.art2
Nurjanah, N., Aniqoh, A., & Muntaqo, R. (2022). Living Hadist dan Qur’an dalam membentuk Religiusitas Anak Sejak Dini Dalam Bingkai Moderasi Beragama Di Purworejo. Jumat Keagamaan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 55–60. https://doi.org/10.32764/abdimas_agama.v3i2.2628
Pebrianti, A. (2020). Penyebaran Paham Radikal dan Terorisme dalam Media Internet. Jurnal Sosiologi, 3(2), 73–80.
Puspita Dewi, I. A. P. M., Utari Dewi, K. S., & Kiriana, I. N. (2022). Moderasi Beragama Dalam Keluarga Hindu Untuk Pembentukan Sikap Toleransi Kepada Anak Usia Dini. JAPAM (Jurnal Pendidikan Agama), 2(2), 148–159. https://doi.org/10.25078/japam.v2i02.712
Putri, S. N. A., & Fadlullah, M. E. (2022). Wasathiyah (Moderasi Beragama) Dalam Perspektif Quraish Shihab. INCARE, International Journal of Educational Resources, 3(1), 66–80.
Qodir, Z. (2016). Kaum Muda, Intoleransi, dan Radikalisme Agama. Jurnal Studi Pemuda, 5(1), 429–445.
Rezi, M. (2020). Moderasi Islam Era Milenial (Ummatan Wasathan Dalam Moderasi Islam Karya Muchlis Hanafi). Istinarah: Riset Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 2(2), 16–30.
Rizky, F. U., & Syam, N. (2021). Komunikasi Persuasif Konten Youtube Kementerian Agama dalam Mengubah Sikap Moderasi Beragama. Jurnal Ilmu Komunikasi, 11(1), 16–33. https://doi.org/10.15642/jik.2021.11.1.16-33
Shaleh, M., & Fadhilah, M. N. (2022). Penerapan Moderasi Beragama pada Lembaga PAUD di Sulawesi Tenggara. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5933–5945. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2903
Toyyib, M. (2018). Radikalisme Islam di Indonesia. Ta’lim; Jurnal Studi Pendidikan Islam, 1(1), 90–105.
Umar, M., Ismail, F., & Syawie, N. (2021). Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Moderasi Beragama Pada Jenjang Pendidikan Anak Usia Dini. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 19(1), 101–111. https://doi.org/10.32729/edukasi.v19i1.798
Yuliana, Y., Lusiana, F., Ramadhanyaty, D., Rahmawati, A., & Anwar, R. N. (2022). Penguatan Moderasi Beragama pada Anak Usia Dini sebagai Upaya Pencegahan Radikalisme di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2974–2984. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1572
Yusuf, I. A. (2022). Pendidikan Moderasi Beragama dalam Keluarga. Hasbuna: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 23–35.
Downloads
Published
Issue
Section
License

TARBAWI: Journal on Islamic Education is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.