IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER ISLAMI ANAK DI TK IT AL-HIKMAH
Abstract
concepts to children is religious education for children. Religious education is given from an early age. A simple example of introducing religious values to children is that nature is God's creation, so it can be applied by observing plants, animals, mountains, earth and others that adhere to Islamic teachings. Then the organization teaches learning activities, namely Worship, especially prayer, ablution, reciting the Koran and practicing it in an Islamic way to teach morals to children. Based on this description, this study aims to determine the application of Islamic religious education in early childhood in shaping children's character. This study uses descriptive qualitative research, where this study discusses policies, concepts and theories.
Methods and information from the results of data collection related to the concept of Islamic religious education (PAI) learning. Establishing Islamic Religious Education (PAI) in early childhood is one way to teach Islamic religious values to children. Instilling Islamic religious values from an early age means instilling good character in children. In TK IT Al-Hikmah as an integrated Islamic institution, there are many activities that serve as references to support Islamic Religious Education learning in the institution, such as the Iqro class where children are specifically guided to be able to recite the Koran, memorize short verses or even Juz 30, hadiths, daily prayers, and prayer practices which are carried out routinely every day.
Keywords
References
Al-Qur’an dan Terjemahannya. (n.d.). https://www.tokopedia.com/s/quran/at-tahrim/ayat-6#:~:text=6.&text=Wahai orang-orang yang beriman,selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.
Ali, M. M. (2015). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam bagi Anak Usia Dini. Jurnal Edukasi : Media Kajian Bimbingan Konseling, 01(02).
As’ari, K. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam ( Pai ) Menggunakan Metode Hypnoteaching Bagi Siswa Kelas Vii C Smpn 1 Limbangan Kabupaten Kendal. Jurnal Studi Dan Penelitian Pendidikan Islam. http://dx.doi.org/10.30659/jspi.v1i1.2428
Depdiknas. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tahun 2014 Tentang Kurikukum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini. Kemendikbud Pendidikan Anak Usia Dini, 2025(1679), 1–67.
Direktorat KSKK Madrasah, Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, & Kementerian Agama Repoblik Indonesia. (2019). Keputusan Menteri Agama Nomor 792 Tahun 2018 Tentang Pedoman Implementasi Kurikulum Raudhatul Athfal dan Juknis Raudhatul Athfal. 2767.
Fauziddin, M. (2016). Pembelajaran Agama Islam Melalui Bermain Pada Anak Usia Dini (Studi Kasus di TKIT Nurul Islam Pare Kebupaten Kediri Jawa Timur). Jurnal PAUD Tambusai, 02(02), 9.
Fitri, A., Zubaedi, & Syafri, F. (2020). Parenting Islami dan Karakter Disiplin Anak Usia Dini. Journal Of Early Childhood Islamic Education, 3.
Fua, J. La, & Sartiwi, D. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Melalui Strategi Pembelajaran Questions Students Have Pada Siswa Kelas Viia Smp Negeri 2 Wakorumba Utara Kabupaten Muna. Jurnal Al-Ta’dib, 08(01), 39–45.
Harfiani, R., & Mavianti. (2019). PKM Peningkatan Kualitas Guru PAUD Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Pendidikan Inklusif di Kecamatan Sunggal Kabupaten Deli Serdang. IHSAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 01(01), 85.
Hostini, L. (2022). Upaya Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Pada Anak Usia Dini Di Paud Pelita Hati. Jurnal : Early Child Research and Practice, 03(02), 2.
Majid, A. (n.d.). Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Standar Kompetensi Guru.
Mansur. (2005). Pendidikan Anak Usia Dini dalam Islam. Pusat Belajar.
Missy, W. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam Film Kartu Islami Omar dan Hana (Kajian Materi Pendidikan Agama Islam Prasekolah PAUD/PIAUD). UIN Raden Fatah Palembang.
Moeslichatoen. (2004). Metode Pengajaran Di Taman Kanak-Kanak. PT RINEKA CIPTA.
Panjaitan, N. Q., Yetti, E., & Nurani, Y. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Digital Animasi dan Kepercayaan Diri terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 04(02), 589.
Rohendi, E. (2018). Mengembangkan Sikap dan Perilaku Anak Usia Dini Melalui Pendidikan Berbasis Karakter. Cakrawala Dini, 03(01).
S., A. A. P. (2021). Penerapan Nilai-nilai Moderasi Beragama pada Anak Usia Dini Melalui Pendidikan Agama Islam. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Bengkulu.
Siregar, Z. (n.d.). Pendidikan Agama Islam di PAUD IT Adzkia Sumatera Barat. Jurnal Riset Pendidikan Dasar Dan Karakter, 01(02), 48.
Suyadi. (2013). Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Remaja Rosdakarya.
Utami, D. T., Raihana, & Wahyuni, I. W. (2022). Permainan Tradisional Statak Meningkatkan Aspek Perkembangan Agama dan Moral Anak. Al-Hikmah : Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 19(1).
Wahab. (2018). Implementasi Pendidikan Agama Islam Pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD). Jurnal Pusaka, 06(01), 81.
DOI: 10.24269/tarbawi.v9i2.3198
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.