Pemberdayaan Masyarakat Tunagrahita di Ponorogo

Aan Eko Andi -  Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Indonesia
Bambang Widiyahseno* -  Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Indonesia
Jusuf Harsono -  Universitas Muhammadiyah Ponorogo, Indonesia

One  of  the  main  problems  is  poverty  in  underdeveloped  villages,  there  is  a  link  between poverty  and  the  phenomenon  of  the  idiot  village,  one  of  which  is  found  in  the  Ponorogo Regency  area,  namely  in  the  village  of  Karangpatihan,  Balong  District.  Karangpatihan village statistical data in 2012 shows  that the number of people with Down syndrome is less than  one  third  of  the  existing  population.  Community  efforts  towards  efforts  to  improve  the social  welfare  of  people  with  disabilities,  various  empowerment  activities  originating  from community  resources  for  people  with  disabilities  have  been  carried  out  empowering  people with  Down  syndrome  in  this  case  the  Karangpatihan  Village  government  has  carried  out various  empowerment  models,  one  of  which  is  the  Job  Training  Center  (BLK)  whose participants the majority of mentally retarded in Karangpatihan Village. The method taken in this  study  is  a  qualitative  research  method  with  data  collection  techniques  using  interviews and  documentation.  empowerment  carried  out  by  the  Karangpatihan  Village  Government includes  empowerment  in  the  economic,  social,  health, religious,  and  political  fields.  The positive  impact  for  mentally  retarded  people  is  to  make  them  more  independent  and  not dependent on gifts from neighbors, and to be more active, creative and innovative to work

Keywords
Empowerment, mental retardation, standard of living
  1. Andini, U. H., Soeaidy, M. S., & Hayat, A. (N.D.). Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat Dari Desa Tertinggal Menuju Desa Tidak Tertinggal (Studi Di Desa Muktiharjo Kecamatan Margorejo Kabupaten Pati). Jurnal Administrasi Publik (Jap), 7-11.
  2. Dr. H. Azam Awang, M. (2010). Implementasi Pemberdayaan Pemerintah Desa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  3. Istan, M. (2017). Pengentasan Kemiskinan Melalui Pemberdayaan Ekonomi Umat Menurut Persfektif Islam. Journal Of Islamic Economics.
  4. Juliansah, N. (2011). Metode Penelitian . Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  5. Kartono, D. K. (2015). Patologi Sosial Jilid 1. Jakarta: Rajawali Pers.
  6. Kesuma, G. C. (2017). Pemberdayaan Pendidikan Islam Dalam Upaya Mengantisipasi Kehidupan Masyarakat Modern. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 15-27.
  7. Kusumawati, A. (2013). Penanganan Kognitif Anak Down Syndrom Melalui Metode Kartu Warna Tk Permana Bunda Surakarta Tahun Pelajaran 2013/2014 . Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  8. Miradj, S., & Sumarno. (2014). Pemberdayaan Masyarakat Miskin, Melalui Proses Pendidikan Nonformal, Upaya Meningkatkan Kesejahteraan Sosial Di Kabupaten Halmahera Barat. Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat, 101-111.
  9. Retnoningsih, D. S. (2012). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Semarang: Widya Karya Semarang Indonesia.
  10. Suharto, E. (2005). Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat. Bandung: Refika Aditama.
  11. Suharto, E. (2006). Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat. Bandung: Pt Refika Aditama.
  12. Sujarweni, W. (2014). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Baru.
  13. Sulaeman, E. S., Karsidi, R., & Murti, B. (2012). Model Pemberdayaan Masyarakat Bidang Kesehatan,. Jurnal Kesehatan Masyarakat Nasional, 186-192. Sehansnza.blogspot.com/2012/teori-kualitas-hidup.html?m=1

Full Text:
Article Info
Submitted: 2022-09-08
Published: 2018-04-01
Section: Articles
Article Statistics: