Pengaruh Emotional Quotient dan Adversity Quotient terhadap Kepribadian Peserta Didik Kelas XI Madrasah Aliyah Negeri 2 Kota Madiun

Nanda Nurrosyidah Rahmawati, Bambang Harmanto, Sudarmadi Sudarmadi

Abstract


This research study has the aim of analyzing: 1) is there an influence of emotional quotient on personality, 2) is there an influence of adversity quotient on personality, 3) is there an influence of emotional quotient and adversity quotient on personality.This study uses quantitative method located in Madrasah Aliyah Negeri 2 Madiun City. The research subjects were students of class XI Madrasah Aliyah Negeri 2 Madiun City. The research instrument used a questionnaire. The research data were analyzes using simple and multiple linier regression analysis.The result and conclusions obtained in the data analysis show that: 1) there is a significant emotional quotient effect on personality, eith the value of Fcount (117.987) > Ftable (3.93) then H0 is rejected, meaning that the emotional quotient has an effect of 56.2% on personality. 2) there is a significant influence of adversity quotient on personality, with the value of Fcount (62.138) > Ftable (3.95) then H0 is rejected, meaning that the adversity quotient has an effect of 40,3% on personality. 3) there is a significant influence between emotional quotient and adversity quotient on personalitu, with a value of Fcount (86.328) > Ftable (3.08) then H0 is rejected, meaning that emotional quotient and adversity quotient have an effect of 65.5% on personality.

Keywords


Emotional Quotient, Adversity Quotient, Personality

References


Agustiana, I. G. A. T., Wibawa, I. M. C., & Tika, I. N. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Mitigasi Bencana terhadap Pemahaman dan Ketahanmalangan Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 46(2), 99.

Ahmadi, Abu. Psikologi Perkembangan. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2005.

Arifin, Zainal. Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2014.

Bakri, B., Sudarman, S., & Hasbi, M. (2016). ADVERSITY QUOTIENT DAN INDEKS PRESTASI KUMULATIF MAHASISWA PENDIDIKAN MIPA FKIP UNIVERSITAS TADULAKO TAHUN AKADEMIK 2015/2016. Aksioma, 5(3).

Efendi, Agus. Revolusi Kecerdasan Abad 21, Kritiik MI, EI, SQ, AQ, dan Sucsessfull Intelligence atas IQ. Bandung: Alfabeta, 2005.

Fitriastuti, T. (2013). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Komitmen Organisasional dan Organizational Citizenship Behavior terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal Dinamika Manajemen, 4(2), 108.

Goelman, Daniel. Kecerdasan Emosi Untuk Mencapai Puncak Prestasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 1999.

Goleman, D. (2018). Emotional Intelligence Kecerdasan Emosional Mengapa EI Lebih Penting daripada IQ (25th ed.). Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Gusniwati, M. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Minat Belajar terhadap Penguasaan Konsep Matematika Siswa SMAN di Kecamatan Kebon Jeruk. Jurnal Formatif, 5(1), 27-31.

Hanifa, Y. (2017). Hubungan Antara Emotional Quotient dan Adversity Quotient dengan Kecemasan Menghadapi Dunia Kerja pada Siswa SMK Muhammadiyah I Samarinda, PSIKOBORNEO, 5(1), 46.

Hasbullah. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers. 2009.

Hidayat, Dede Rakhmat. Teori Aplikasi Psikologi Kepribadian Dalam Konseling. Bogor: Ghalia Indonesia, Cet.1, 201.

Hurlock, Elizabeth B. Perkembangan Anak Jilid Dua. Jakarta: Erlangga, 1999.

Imamuddin, M. (2017). Proses Berpikir Mahasiswa Quitter dalam Menyelesaikan Masalah Geometri dengan Pemberian Scaffolding di Jurusan Pendidikan Matematika IAIN Bukittinggi. Journal of Sainstek, 9(1), 47.

Irfan, A., Juniati, D., & Lukito, A. (2018). Profil Pemecahan Masalah Pecahan Siswa SD Berdasarkan Adversity Quotient. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 4(2), 5.

Maarif, Syamsul. Revitalisasi Pendidikan Islam. Jogjakarta: Graha Ilmu: 2017.

Marisa, C. (2015). Pengaruh Layanan Konseling dan Kecerdasan Ilmu Pengetahuan Sosial. SOSIO-E-KONS, 7(3), 188-190.

Mutia, A. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Perilaku Belajar Terhadap Tingkat Pemahaman Akuntansi Mahasiswa (Studi Empiris Mahasiswa Akuntansi Perguruan Tinggi Kota Padang). Jurnal WRA, 3(2), 640.

Nurkholis. (2013). Pendidikan dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Pendidikan, 1(1), 25.

Prawira, Purwa Atmaja. Psikologi Kepribadian dengan Perspektif Baru. Jogjakarta: AR-RUZZ Media, 2013.

Riyadi, I. (2015). Integrasi Nilai-Nilai Kecerdasan Emosional Dalam Pendidikan Agama Islam Di SMA: Perspektif Daniel Goleman Jurnal Studia Islamika, 12(1), 142.

Sarwono. Psikolofi Remaja Edisi Revisi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2002.

Sjarkawi. Pembentuk Kepribadian Anak. Jakarta: PT Bumi Aksara, 2014.

Sofyani, N., & Susanto, R. (2019). Analisis Keterkaitan Kecerdasan Emosional (Emotional Quotient) Dan Ketahanmalangan (Adversity Quotient) Dalam Pembentukan Motivasi Belajar Siswa Kelas VA Di Sekolah Dasar Negeri Jelambar Baru 01. Dinamika Sekolah Dasar, 1(1), 5.

Stoltz, Paul G. Adversity Quotient: Mengasah Hambatann Menjadi Peluang, Terj. T. Hermaya. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia, 2000.

Sudarman. Penerapan Adversity Quotient dalam Pembelajaran Matematika. http:sudarmanbennu.blogspot.com/2010/04/penerapan-adversity-quotient-dalam-html. Di akses 2 januari 2020, Pukul 12.08 WIB.

Sukmadinata, Nana Syaodih. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2005.

Sulistami D., Ratna. Universal Intelligence: Tonggak Kecerdasan Menciptakan Strategi dan Solusi Menghadapi Strategi dan Solusi Menghadapi Perbedaan. Jakarta: Gramedia Pustaka, 2006.

Undang-Undang Negara Republik Indonesia No. 20 perihal Sistem Pendidikan Nasional. Surabaya: Media Center, 2005.

Utami, S., Nashori, F., & Rachmawati, M.A. (2014). Pengaruh Pelatihan Adversity Quotient Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama Effect. Jurnal Intervensi Psikologi, 6(1), 132-133.

Wahab, Rohmalina. Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali, 2015.

Wardiana, I. P. A., Wiarta, I. W., & Zulaikha, S. (2014). Hubungan antara Adversity Quotient (AQ) dan Minat Belajar dengan Prestasi Belajar Matematika pada Siswa Kelas V SD di Kelurahan Pedungan. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2 (1), 4.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nanda Nurrosyidah Rahmawati, Bambang Harmanto, Sudarmadi Sudarmadi