Dampak Pengetahuan Agama Islam dan Penanaman Akhlak dari Orang Tua terhadap Motivasi Belajar Anak KPM PKH Putus Sekolah di Kecamatan Sooko

Anisa Ni'amatul Fitriyah, Wahyudi Setiawan, Muh. Tajab

Abstract


The research discusses the Impact of Knowledge of Islamic Religion and the Inculcation of Morals from Parents on the Learning Motivation of KPM PKH Children Dropping Out of School in Sooko District. Researchers are interested in this problem because there are many cases of dropping out of school that befall children from KPM PKH, Sooko District. The purpose of this study was to determine the impact of Islamic religious knowledge and moral instillation from parents on the learning motivation of school dropouts. Data collection was carried out using observation, interview, and documentation techniques. Furthermore, the data is examined by discussing education, moral education, and theories about motivation. The results showed that there were several factors that caused KPM PKH children to drop out of school in the Sooko sub-district, including the lack of religious knowledge of parents, and the low motivation to learn from children.


Keywords


Knowledge of Islamic Religion, motivation, dropping out of school

References


Abdullah, Yatimin. (2007). Studi Akhlak Dalam Perspektif Al-Qur’an. Jakarta: Amzah.

Al-Ghazali, Al-Imam & Ibnu Ibrahim Ba’adillah. (2018). Ihya’ ‘Ulumuddin Jilid 1 Ilmu dan Keyakinan. Jakarta: Republika Penerbit.

Aminuddin dkk. (2014). Pendidikan Agama Islam Untuk Perguruan Tinggi Umum. Bogor: Ghalia Indonesia.

An-Nawawi , Imam. (2011). Al-Minhaj Syarh Sahih Muslim ibn Al-Hajjaj Jilid XI. (Fathoni, Muhammad dan Futuhal Arifin, terjemahan). Jakarta: Darus Sunah.

Assehaf, Abd. Rachman.(2013). Aliran Pemikiran Pendidikan Islam Hadharah Keilmuan Tokoh Klasik Sampai Modern. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Bahri, Syaiful. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Cahyaningsih, Nur. (2012). Pendidikan Akhlak: Pembinaan Sikap Sopan Siswa Terhadap Guru Di Mts Negeri I Rakit Kecamatan Rakit Kabupaten Banjarnegara. Purwokerto:IAIN Purwokerto.

Departemen Agama RI. (2016). Alquran dan Terjemahnya, Jakarta: PT. Suara Agung.

Dimyati & Mudjiono. (2006). Belajar dan pembelajaran. Jakarta : Rineka Cipta.

Direktorat Jaminan Sosial Keluarga (JSK) Direktorat Jendral Perlindungan dan Jaminan Sosial Kementrian Sosial R. (2020). Petunjuk Teknis Penyaluran Bantuan Sosial Non Tunai Program Keluarga Harapan Tahun 2020. Jakarta: 2020.

Djali. (2013). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Ghoni, Muhammad Abdul. (2012). Pendidikan Akhlak Dalam Menanggulangi Kenakalan Remaja Di Masjid Baitussalam Dukuh Petamanan Desa Banyuputih Kecamatan Banyuputih Kabupaten Batang. Semarang: IAIN Walisongo.

Hafidhuddin, Didin.(2015). Dakwah Aktual, Dalam Irfan Syauqi Beik, dkk, Ekonomi Pembangunan Syariah. Bandung: IPB Press.

Hamalik, Oemar. (2008). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Huda, Nurul Dkk. (2009). Ekonomi Makro Islam. Jakarta: Kencana.

Idi, Abdullah & Safarina. (2011). Sosiologi Pendidikan. Jakarta:Rajawali Pers.

Idris, Meity. H. (2015). Strategi Pembelajaran Yang Menyenangkan. Jakarta: PT Luxima Metro Media.

Ihsan, Fuad. (2010). Dasar-Dasar Kependidikan. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Kementerian Sosial RI. (2019). Pedoman Umum Program Keluarga harapan Tahun 2019. Jakarta: Direktorat Jenderal Jaminan Sosial.

Margono, S. (2009). Metodologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 2009.

Miftakhuddin & Anwar Senen. (2020). Dilema putus sekolah bagi anak-anak masyarakat tradisional di Jember, Jawa Timur. Jurnal Ilmiah, Vol. 6 N o.1 Juni 2020, hlm.2-3.

Moleong, Lexi J. (2011). Metode Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Munadhi, Yudhi.(2008). Media Pembelajaran; Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press.

Muthma’innah, Siti.(2020). Pengaruh Islamic Parenting Dan Perubahan Persepsi Terhadap Pentingnya Pendidikan Formal (Studi Kasus Penerima Manfaat Program Keluarga Harapan di Desa Sukamakmur Kecamatan Sukamakmur). (Tesis Pascasarjana, Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah).

Neolaka, A. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif dan Statistik. Bandung: Rosdakarya.

Pemerintah Indonesia. (2018). Permensos No. 1 Tahun 2018 Tentang Program Keluarga Harapan. Jakarta: Kemensos RI.

Pramika, Depi. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Rumah Tangga di Kabupaten Empat Lawang Provinsi Sumatera Selatan. Jakarta: JEMBATAN.

Setiawan, Eko. (2017). Konsep Pendidikan Akhlak Anak Perspektif Imam Al Ghazali. Jakarta: Jurnal kependidikan, Vol. 5 N o.1 Mei 2017, hal. 36-37.

Sjarkawi. (2008). Pembentukan Kepribadian Anak. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Bina Aksara.

Sofyan ,Herminarto & Hamzah B. Uno. (2004). Teori Motivasi dan Aplikasinya dalam Penelitian. Gorontalo: Nurul Jannah.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Elfabeta.

Sukirno, Sadono. (2019). Makro Ekonomi Teori Pengantar. Depok: Rajawali Pers.

Suyanto, Bagong. (2010). Masalah Sosial Siswa. Jakarta: Kencana.

Syah, Muhibbin. (2008). Psikologi Pendiikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT.Remaja Rosdakarya.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Anisa Ni'amatul Fitriyah, Wahyudi Setiawan, Muh. Tajab