Pendidikan Moderasi Islam Menurut Gus Dur dan Buya Hamka
Abstract
Moderation education in the life of Gus Dur and BuyaHamka's thoughts in everyday life. This research uses the literature study method of the original works of the two figures as the main source. The Islamic moderation exemplified by these two figures is the face of Indonesian Islam that is peaceful, harmonious and tolerant, comprehensive, balanced between text and context, divinity and human values, individuals and groups, religion and nationality as well as human attitudes and aspirations in shapingpious person both spiritually and socially.
Keywords
References
Al Azhari, M. L. A. (2020). Moderasi Islam dalam Dimensi Berbangsa, Bernegara Dan Beragama Perspektif Maqashid Asy-Syari’ah. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 10(1), 27–45.
Al Mu'tasim, A. (2019). Berkaca NU dan Muhammadiyah dalam Mewujudkan Nilai-Nilai Moderasi Islam di Indonesia. TARBIYA ISLAMIA :Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 8(2), 199.
AR, S. (2020). Peran Guru Agama Dalam Menanamkan Moderasi Beragama. Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 3(1), 37–51.
Aziz, A., Tinggi, S., Islam, A., & Nurul, S. (2021). ( Sebuah Tafsir Kontekstual di Indonesia ) Religious Moderation in the Qurâ€TM an Perspective ( A Contextual Interpretation in Indonesia ) نآرقلا روظنم في نييدلا لادتعلاا ) ايسينودنإ في يقايس يرسفت ( صخللما عجشي سكعلا ىلع و . نيدلا مسبا ةفرطتلما فقاولما وأ. 218–231.
Cahyono, H., & Hamzah, A. R. (2019). Upaya Lembaga Pendidikan Islam Dalam Menangkal Radikalisme. At-Tajdid :Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2(1).
Camelia, A., & Suryandari, N. (2021). Pendidikan Multikultural: Sebuah Perspektif Global. Edukatif :Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 5143–5149.
Chadidjah, S., Kusnayat, A., Ruswandi, U., &Syamsul Arifin, B. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Moderasi Beragama Dalam Pembelajaran Pai. Al-Hasanah : Islamic Religious Education Journal, 6(1), 114–124.
Dakir, D., & Anwar, H. (2020). Nilai-Nilai Pendidikan Pesantren Sebagai Core Value; Dalam Menjaga Moderasi Islam Di Indonesia. Jurnal Islam Nusantara, 3(2), 495–517.
Dr. Budi Purwoko, S.Pd., M. P. dan, & T., A. M. (2018). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling Expressive Writing Library Research Of The Basic Theory And Practice Of Expressive Writing Counseling. BK Unesa, 8(1), 3.
Esha, M. L. (2018). Teologi Pluralisme Dalam Pendidikan Islam Mencermati implikasi Pemikiran Nurcholish Madjid. ULUL ALBAB JurnalStudi Islam, 5(2), 119–136.
Fakhri, N. (2017). Konsep Dasar Dan Implikasi Teori Perbandingan Sosial. Jurnal Psikologi TALENTA, 3(1), 10.
Fuadi, A. (2018). Studi Islam (Islam Eksklusif dan Inklusif). Ö JurnalWahanaInovasi, 7(2).
https://nu.or.id/daerah/jaga-ukhuwah-belajarlah-pada-kh-idham-chalid-dan-buya-hamka-zIOCv.
Habibie, M. L. H., Al Kautsar, M. S., Wachidah, N. R., &Sugeng, A. (2021). Moderasi Beragama Dalam Pendidikan Islam Di Indonesia. MODERATIO: Jurnal Moderasi Beragama, 1(1), 121–141.
Hadi, S. (2019). Urgensi Nilai-Nilai Moderat Islam Dalam Lembaga Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Kajian Agama Hukum Dan Pendidikan Islam (KAHPI), 1(1), 1.
Hamka, 1984, Prinsip Dan KebijaksanaanDalam Islam Jakarta, PT.PustakaPanjimas.
Hamka, 1966, Pandangan Hidup Muslim,Bulan Bintang, Jakarta,
Hamka, 1946, Negara Islam, Padang Panjang, Anwar Rasyid.
Harudin, M., Khaidir, K., &Natsir, H. R. A. (2020). MerawatKeberagamanMenjagaToleransi Meneropong Peran Forum Kerukunan Umat Beragama Kabupaten Sikka. Academy of Education Journal, 11(2), 168–181.
Hawi, A., &Khoiri, Q. (2017). Arah Pengembangan Pendidikan Agama Berwawasan Multikultural. Intizar, 23(1), 41.
Hosen, N. (2018). Intoleransi keberagamaan di media sosial: Studi terhadap konten hate speech di media sosial Facebook. Journal of Southeast Asian Studies, 36(3), 419–440.
Humaidi, Wahid, Z. U., Wardani, D. J., Rohman, S., Husni, M., Yunnisa, Q. A. ’, Anam, A. G. (2021). Tradisi Tahlilan: Potret Akulturasi Agama, Budaya Khas Islam Nusantara dan Tradisi NU. An Nahdhoh Jurnal Kajian Islam Aswaja, 1(1), 89–99.
Irawan, I. (2018). Al-Tawassutwaal-I‘tidal: Menjawab Tantangan Liberalisme dan Konservatisme Islam. Afkaruna, 14(1).
Kementerian Agama RI. (2019). Moderasi Beragama Kemenag RI. In Badan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI Gedung Kementerian Agama RI Jl.MH. Thamrin No.6 Lt. 2 Jakarta Pusat.
Kerwanto, K. (2022). Dasar-Dasar Moderasi dalam Epistemologi Pendidikan Islam Perspektif Al-Qur’an. Jurnal Online Studi Al-Qur’an, 18(1), 91–110.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Ulil Absor, Nurul Iman, Wahyudi Setiawan