PENGARUH KREATIFITAS PRODUK DAN INOVASI PRODUK TERHADAP KEPUASAN KONSUMEN DI STEAK HOUSE NOODLES

Sri Ernawati(1*), Uty Kurniawati(2)
(*) Corresponding Author

DOI: 10.24269/iso.v4i1.399


Abstract


With the increasing number of restaurants, there is also increasing competition among restaurant entrepreneurs, they jointly compete in producing, gaining competitive advantage and providing value to their customers, wherever possible in accordance with the value expected by consumers. This study aims to analyze and test the effect of Product Creativity and Product Innovation both partially and simultaneously on Consumer Satisfaction at Steak House Noodles. This research was conducted in Bima City. This research is a survey research by distributing questionnaires with Likert scale measurement to 96 people who have visited Steak House Noodles. Data collection techniques using questionnaire, observation and study of literature, questionnaire distributed will be tested for validity and reliability then processed with SPSS 20. Data analysis using multiple linear regression. The results showed that product creativity affected Consumer Satisfaction at Steak House Noodles, Product Innovation affected Consumer Satisfaction at Steak House Noodles, and Product Creativity and Product Innovation significantly affected Consumer Satisfaction at Steak House Noodles

Key Word: Product Creativity, Product Innovation, Consumer Satisfaction


Full Text:

References


  1. Aditi Bunga & Hermansyur, 2017. Pengaruh Inovasi Dan Kreativitas Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Umkm Di Kota Medan. Jurnal Manajemen Tools Vol. 7 No. 1 Juni 2017 Issn : 2088-3145
  2. Antanegoro Yordan Rm, Surya Djasuro &Sanusi Fauzi, 2017. Pengaruh Inovasi Produk, Inovasi Layanan dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Nasabah. Jurnal Riset Bisnia Dan Manajemen Tirtayasa (Jrbmt) Vol 1(2) Hh 167-178
  3. Apriyani Aliyyah D & Sunarti, 2017. Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen (Survei Pada Konsumen The Little A Coffee Shop Sidoarjo) Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)|Vol. 51(2)
  4. Curatman Aang, Rahmadi, Maulany Soesanty Ikhsani Mujib M. 2016. Analisis Faktor-faktor Pengaruh Inovasi Produk yang Berdampak pada Keunggulan Bersaing UKM Makanan dan Minuman di Wilayah Harjamukti Kota Cirebon. JURNAL LOGIKA, Vol XVIII, No 3,
  5. Dismawan, Rangga. 2013. Pengaruh Kreativitas Dan Inovasi Produk Terhadap Keunggulan Bersaing Produk Kue Sus. https://elib.unikom.ac.id/files/disk1/650/jbptunikompp-gdl-ranggadism-32497-10-unikom_r-f.pdf
  6. Hadiyanti Emani, 2011. Kreatifitas dan Inovasi Produk Pengaruhnya Terhadap Umkm. Jurnal Manajemen Bisnis Vol.11(4)
  7. Isnaeni Am & Sanaji, 2016, Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variable Intervening( Studi Pada Konsumen Kafe Fruit Coffe Refresh Di Tulungagung). Jurnal Ilmu Manajemen Vol 4(2)
  8. Kurnia Marlina& Suwikyo, 2018. Kepuasan Konsumen: Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi. Jurnal Balance Vol. XV(1)
  9. Kurniasari Dr & Utama Agung, 2018. Pengaruh Inovasi Produk, Kreativitas Produk, dan Kualitas Produk Terhadap Keunggulan Bersaing (Studi Kasus Pada Kerajinan Enceng Gondok “Akar”) Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia
  10. Kotler, Philip and Kevin Lane Keller, 2011. Manajemen Pemasaran, Edisi 13 Jilid 1 dan 2, Alih Bahasa : Bob Sabran, Erlangga, Jakarta.
  11. Mulyadi welly, Tarigan Riswan E. & Widjaja Andree E., 2016. Pengaruh Inovasi, Kreativitas, dan Kepuasan Konsumen Terhadap Keunggulan Kompetitif: Sebuah Studi Kasus. Prosiding Seminar Nasional Inovasi dan Teknologi Informasi SNITI- 3. ISSN: 2548-4540 Samosir, 11-12 November 2016
  12. Sidi Punomo Agung & Anjaningrum Dewi W, 2018. Kreativitas an Inovasi Produk Industri Kreatif. Conferen On Inovation And Application Of Science Anda Technology ( Ciastech). Universitas Widyagama Malang. Jawa Timur.
  13. Sugiyono, 2016, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta.
  14. Sukarmen Putu, Sularso Andi R & Wulandari Deasy, 2013. Analisis Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Keunggulan Bersaing Sebagai Variabel Intervening Pada Produk Gula Pasir Sebelas (Gupalas) Pabrik Gula Semboro PTP Nusantara XI (Persero). Jrnal Ekonomi Akuntansi Manajemen ( JEAM) Vol 13 (1)
  15. Tjiptono Fandy, 2015. Strategi Pemasaran Jasa. CV. Andi:Yogyakarta
  16. Wahyudin. Nanang. 2015. Analisis FaktorFaktor Yang Mempengaruhi Keunggulan Bersaing Untuk Meningkatkan Kinerja Perguruan Tinggi Swasta (PTS) Pada Sekolah Tinggi dan Akademi Di Semarang. Holistic Journal of Management Research Vol. 3(2)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.