PENGARUH BIMBINGANBELAJAR WALI KELAS TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA MADRASAH TSANAWIYAH ARRISALAH SLAHUNG PONOROGO
Abstract
This study aims to find out how students’ tutorial activities with homeroom teachers. To find out how much influence homeroom teacher tutoring on student motivation in Madrasah Tsanawiyah Arrisalah. This type of research used in this study is quantitative research. The subject of this study were all VII-IX in Madrasah Tsanawiyah Arrisalah, graders consisting of 8 classes with a total of 139 students. The research method used is the method of data collection using questionnaires, interviews and documentation. While the analysis using the SPSS 17 application to determine the resulteof the data that has been done. The result of this study can be concluded that the activities of tutoring with the homeroom teacher proved effective in helping students increase student motivation enthusiasm for learning. This is based on data processing which states that there is a significant influence between the tutor classroom tutoring activities on student learning motivation in Madrasah Tsanawiyah Arrisalah school year of 2018/2019 with influence of 35,5% while 64,5% student motivation is influenced by other factors hot mentioned and has not been revealed in this study.
Keywords
References
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian. Jakarta: PT Rineka Cipta. 2010
A. Hallen. Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Quantum Teaching. 2005
A. M Sardiman. Interaksi & Motivasai Belajar mengajar, Jakarta: Rajawali Pers. 2012
B. Uno, Hamzah. Teori Motivasi & Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara. 2017
Chomaidi dan Salamah. Pendidikan dan Pengajaran Strategi Pembelajaran Sekolah. Jakarta: PT Grasindo. 2018
Diana, AN. Peran Wali Kelas. http://digilib.uinsby.ac.id Diakses pada 23 Oktober 2018
Dimyati & Mudjiono. Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: PT. Rineka Cipta. 2015
Engkoswara dan Aan Komariah. Administrasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta. 2015
Fiana, Eti. 2015. Peranan Wali Kelas dalam Proses Pembelajaran Siswa Kelas V di Sekolah Dasar Negeri 45/1 Sridadi. http://repository.fkip.unja.ac.id Diakses pada 8 Desember 2018
Furchan, Arief. Pengantar Penelitian Dalam Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2004
Hamalik, Oemar. Psikologi Belajar Dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensido, 2010
Koesoema A, Doni. Pendidikan Karakter. Jakarta: PT Gramedia Widiasarana. 2007
Kompri. Motivasi Pembelajaran Prespektif Guru dan Siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 2016.
Mustari, Mohammad. Pengantar Metode Penelitian. Yogyakarta: Lak Bang Pressindo. 2012.
Purwanto, Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2012.
Purwanto, Ngalim. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset. 2011
Putra, Wicaksono. Analisis Statistika. http://analisis-statistika.blogspot.com. Diakses pada 09 Desember 2018
Rsd, Amron. Buku Panduan Wali Kelas.2013. http://www.academia.edu/10310183/Buku_Panduan_Wali_Kelas_Smpn_3_Sawoo_Ponorogo
Sahram, H. Peran Wali Kelas Dalam Membentuk Perilaku siswa di SDN 7 Bangtiang. http://media.neliti.com/media/publications/223747-peranan-wali-kelas-dalam-membentuk-peril.pdf. diakses pada 1 Juli 2019
Salahudin, Marwan. Statistika (Metode Analisa Kuantitatif). Yogyakarta: Q-Media. 2016
Sobur, Alex. Psikologi Umum. Bandung: Pustaka Setia, 2003
Soemanto, Wasty. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta, 1998
Sulistyo, Joko. 6 Hari Jago SPSS 17. Yogyakarta: Cakrawala. 2010
Sumiati dan Asra. Metode Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima, 2008
Suprihatin, Siti. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 2015. http://fkip.ummetro.ac.id Diakses pada 08 Desember 2018
Suryono dan Haryanto. Belajar dan Perbelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2017
Susanto, Ahmad. Teori Belajar dan Pembelajaran di SekolahDasar. Jakarta: Prenadamedia Group. 2013
Suyono, Keterlaksanaan Layanan Pembelajaran dalam Bimbingan Belajar oleh Guru Kelas Berdasarkan Tanggapan Siswa Di Sekolah Dasar. Singingi Hilir: 2017. Diakses 29 Oktober 2018 dari: http://ejournal.uin-suska.ac.id
Muhibbin Syah. Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan. Bandung; PT Remaja Rosdakarya, 2006
Nagono, Makato.Tugas dan Fungsi Wali Kelas. http://academia.edu. Diakses pada 29 Oktober 2018
Werdayati, Andaru. Pengaruh Kompetensi Guru Dalam Proses Belajar Mengajar Di Kelas dan Fasilitas Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa.
Wibowo, Agus. Manajemen Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. 2013
Widiasworo, Erwin. Masalah-masalah Peserta Didik Dalam Kelas dan Solusinya. Yogyakarta: Araska, 2017
Widoyoko, S Eko Putro dan Rinawati, Anita, Pengaruh Kinerja Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa SMP Muhammadiyah Kabupaten Purworejo, Purworejo: 2012. Diakses 31 Oktober 2018 dari: http://scholar.google.co.id
Yasa, Gede Sedana. Bimbingan Belajar. Yogyakarta: Graha Ilmu. 2014
Yusuf, Syamsu dan Nurihsan, A. Juntika. Landasan Bimbingan dan Konseling. Bandung: PT Remaja Rosdakarya. 2006
DOI: 10.24269/tarbawi.v1i1.440
Refbacks
- There are currently no refbacks.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.