TINGKAT KECEMASAN KELUARGA SELAMA MERAWAT PASIEN DENGAN HEMODIALISIS Di Ruang Hemodialisa RSUD dr Hardjono Ponorogo

Yonna Ardhani Putri, Sholihatul Maghfirah, Suci Nurjanah

Abstract


Abstract

 

Hemodialysis is one of the therapies performed on patients with chronic renal failure.Hemodialysis patients require treatment  a very long time so that will cause anxietyin the family. Anxiety over a long period of time will lead to fatigue and death. The purpose of the study was to determine the level of family anxiety during the care of patients with hemodialysis

The study design was descriptive with the entire population of families who treated the hemodialysis patients in hospital dr Hardjono Ponorogo amounted to 224. Sampling technique used is purposive sampling. The sample of this study is the family who treated the hemodialysis patiens in the hospital dr Hardjono Ponorogo with the amount of 45 respondents. Data collection using questionnairescale HARS in modification and data analysis using percentage.

Research result obtained in this study is of 45 respondents of families who care for hemodialysis patiens are 2,22%  no anxiety, 26,67% mild  anxiety, 48,89% being anxiety, 17,78% severe anxiety and 4,44% panic anxiety.Concusion form the result of that research most families who treat hemodialysis patientsexperience being anxiety, so  needs to be done by providing health education on how to overcome anxiety in families who treat patienst hemodialysis.

 

Keywords: Anxiety, Family, Hemodialysis

 

Abstrak

 

Hemodialisis merupakan salah satu terapi yang dilakukan pada penderita gagal ginjal kronik. Pasien hemodialisis membutuhkan perawatan dalam jangka waktu yang sangat lama sehingga akan menimbulkankecemasan pada keluarga Kecemasan yang berkelanjutan dengan waktu yang sangat lama akan menimbulkan kelelahan dan kematian.Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui tingkat kecemasan keluarga selama merawat pasien dengan hemodialisis.

Desain penelitian adalah deskriptif dengan populasi seluruh keluarga yang merawat pasien hemodialisis di RSUD dr Hardjono Ponorogo berjumlah 224.Teknik sampling yang di gunakan adalah purposive sampling.Sampel penelitian ini adalah sebagaian keluarga yang merawat pasien


hemodialisis di RSUD dr Hardjono Ponorogo dengan jumlah 45 responden.Pengumpulan data menggunakan kuisioner skala HARS yang di modikifasi dan analisa data menggunakan prosentase.

Hasil penelitian yang di dapatkan adalah dari 45 responden keluarga yang merawat pasien hemodialisis terdapat 2,22% tidak cemas, 26,67% kecemasan ringan, 48,89% kecemasan sedang, 17,78% kecemasan berat dan 4,44% kecemasan panik.

Kesimpulan dari hasil penelitian bahwa sebagaian besar keluarga yang merawat pasien hemodialisis mengalami kecemasan sedang, sehingga perlu di lakukan dengan memberikan pendidikan kesehatan tentang cara mengatasi kecemasan pada keluarga yang merawat pasien hemodialisis.

Kata Kunci: Kecemasan, Keluarga, Hemodialisis


Full Text: PDF

DOI: 10.24269/hsj.v2i2.153

Refbacks

  • There are currently no refbacks.