AKTUALISASI PENDIDIKAN NILAI DAN MORAL PADA SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS PERMAINAN WORDWALL

Finanda Dwi Triaswari, Sutrisno Sutrisno, Wily Adiyaksa, Sela Ayu Rustiya

Abstract


The purpose of this study was to find out how the model of inculcating value and moral education in  elementary school students through game-based learning media called wordwall. The research method used is qualitative research with a case study approach, using interview and observation instruments. The results of this study describe the moral values of elementary school children that need to be improved again.  At any  level of  education,  especially  basic  education.  Because elementary school  education  is  the  main  foundation  for  Indonesia's young generation. Students are identical with the world of play, so the suitable media is media that contains elements of the game. In line with that, the media that can be used for interactive learning is Wordwall. This website-based application can be used to create learning media such as quizzes, match, pair, word random, word search,  grouping.  This  Wordwall learning media  was  created with the  aim  of providing  knowledge  and  instilling  what  and  how  these  moral  values  are  in elementary school children in everyday life. The method used in this research is observation or survey.  The results of  this study  describe  the  moral values  of elementary school children that need to be improved again.

Keywords


Values and Moral, Education, Elementary School Students, Learning Media Wordwall Games

References


Abdullah, M. Y., & dkk. (2014). LEGO (Puzzle Bingo) Games: Media Interaktif Berbasis Pendidikan Karakter pada Aanak Usia Sekolah Dasar dalam Mewujudkan Generasi Indonesia Emas. 2(1). https://media.neliti.com/media/publications/248529-lego-puzzle-bingo-games-media-edukatif-b-3e78a007.pdf

Arifa, F. N. (2020). Tantangan Pelaksanaan Kebijakan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Covid-19: Vol. XII (T. A. N. T. A. N. G. A. N. P. E. L. A. K. S. A. N. A. A. N. K. E. B. I. J. A. K. A. N. B. E. L. A. J. A. R. D. A. R. I. R. U. M. A. H. D. A. L. A. M. M. A. S. A. D. A. R. U. R. A. T. COVID-19, Ed.; Issue I, p. 6). http://berkas.dpr.go.id/puslit/files/info_singkat/Info

Atik, S. (2019). Strategi Pembentukan Akhlak Melalui Metode Keteladanan Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sman 4 Pasuruan (pp. 1–10). https://doi.org/10.31219/osf.io/35skw

Bernhardt, P. E. (2015). 1. 21st_century Learining: Professional Developmen in Practice. The Qualitativ Report, 20(1), 1–19.

Fathurrohman. (2019). Implementasi Pendidikan Nilai Moral di Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 3(1). http://staffnew.uny.ac.id/upload/132313272/penelitian/artikel%20moral%20SD.pdf

Gunanto, S. G. (2016). Penciptaan Permainan Digital Edukatif Berbasis Wawasan Budaya dan Pendidikan Karakter. Program Studi Animasi, Fakultas Seni Media Rekam, Institut Seni Indonesia Yogyakarta, 2(2). https://www.researchgate.net/publication/323394977_

Herini, M., Wahyudi, W., Hidayati, N., Sumarno, S., & Trinuryono, S. (2023). Representasi Kemampuan Pemahaman Konsep Trigonometri Analitik Siswa dengan Pengimplementasian Model Discovery Learning. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 110–119. https://doi.org/10.24269/dpp.v11i1.6551

Hidayah, Y. (2020). Reorientasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan pada sekolah dasar dalam wacana kewarganegaraan smart and good citizen. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(1), 27. https://doi.org/10.12928/citizenship.v2i1.12938

Ineu, S., Teni, M., Yadi, H., Asep, H. H., & Prihantini. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258. https://media.neliti.com/media/publications/444639-none-ee780f83.pdf

Karakter, T., Negara, W., & Rohayani, I. (2015). PENGARUH PROSES PEMBELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN DAN PENDIDIKAN INTERVENTIF TERHADAP KARAKTER WARGA NEGARA MUDA (Studi Deskriptif Analitis pada Siswa SMA Negeri 3 Bandung. Jurnal Civics, 7(1), 13–19. https://doi.org/10.21831/civics.v7i1.3457

Mahananingtyas, E. (2020). METODE QUANTUM LEARNING UNTUK MENINGKATKAN EFIKASI DIRI DAN HASIL BELAJAR IPS SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogika dan Dinamika Pendidikan, 4(1), 17–25. https://doi.org/10.30598/pedagogikavol4issue1page17-25

Nurmanita, M. (2020). Penalaran Moral Menurut Gender dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (Vol. 8, Issue mor 1). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan: Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. https://www.mendeley.com/catalogue/9e4e8cb0-c318-35f5-8ab2-7c6379eb1b13

Rasmitadila, dkk. (2020). The Perceptions of Primary School Teachers of Online Learning during the Covid-19 Pandemic period: A Case Study in Indonesia (Vol. 7, Issue mor 2). Universitas Djuanda. https://www.mendeley.com/catalogue/13411d63-c0ce-32c5-

Roy Ardiansyah, I. R. W. D. Y. S. (2020). Peningkatan Kompetensi Profesional Guru dalam melaksanakan Pembelajaran Digital melalui Workshop Terintegrasi. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2). https://doi.org/10.20961/jpd.v8i2.44346

Ruslan, dkk. (2016). Penanaman Nilai-nilai Moral Pada Siswa di SD Negeri Lampauneurut. Jurnal Ilmiah Prodi PGSD FKIP Unsyiah, 1(1), 68–77. http://www.jim.unsyiah.ac.id/pgsd/article/view/431/262

Sitorus, J. P. (2019). LITERASI DIGITAL: KONTRIBUSI DAN TANTANGAN DALAM KETERAMPILAN MENULIS. ALFABETA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 2(2), 75–85. https://doi.org/10.33503/alfabeta.v2i2.612

Subekti, S., Ilmu, F., & Universitas, B. (2013). Pemaknaan Humanisme Pancasila Dalam Rangka Penguatan Karakter Bangsa Menghadapi Globalisasi. Humanika: Jurnal Ilmiah Kajian Humaniora, 17(1). https://doi.org/10.14710/humanika.17.1

Sutrisno. (2019). Penerapan Materi Pendidikan Global pada Mata Pelajaran PPKN di Sekolah Menengah Atas Berbasis Model Project Citizens. JURNAL PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN, 4(1), 12–21. https://doi.org/10.24269/jpk.v4.n1.2019.pp12-21

Sutrisno, S. (2020). PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN KEMASYRAKATAN DALAM MEMBANGUN WAWASAN WARGA NEGARA GLOBAL. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 53. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v10i2.8000

Ulfa, K., & Rozalina, L. (2019). Pengembangan media pembelajaran monopoli pada materi sistem pencernaan di SMP Khalida Ulfa. Jurnal Bioilmi, 5(1), 10–22.


Full Text: PDF

DOI: 10.24269/ed.v7i1.1897

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.